מ״מ מנהל מרחב המרכז - קרלוס פרסיה

מרחב המרכז

קו ירקון מערבי חדש "100 - שורק-אשדוד

 

כתבה וצילמה: רונית אלקלעי, מנהלת הפרויקט

לאחרונה הופעל באופן מלא קו ירקון מערבי חדש. קוטר הקו "100 ואורכו  כ-10 ק"מ.הקו  מחבר בין קווי מתקני ההתפלה שורק-פלמחים ואשדוד, כולל קדוחים אופקיים, הכוללים צינורות משולבים העוברים  מתחת לנחל שורק,כביש ואתר עתיקות.  
הפרויקט בוצע ע"י שח"מ ונמשך כשנתיים וחצי עד להפעלה.
התוואי הצמוד לכביש 4 היה משופע תשתיות תקשורת, חשמל וקווים של גורמים שונים כמו עיריות ומועצות, אשר חלקן חייבו העתקה וכלל שטח טבע לשימור.  
ביצוע הפרויקט התאפשר נוכח שיתוף פעולה הדוק ותאום תכנון בצמידות עם נתיבי גז כמו גם קבלת היתר משותף לקו גז וקו מים -  תמ"א משותפת.

כמו כן בוצע תאום מאסיבי עם חברת החשמל - בנוסף לחיבורי חשמל לחצרות, נדרשו תמיכות של עמודים צמודים,ביצעו הפסקות חשמל, ניתוק עמודים והפעלת גנרטור זמני לאספקה.

מאחר והנחת הקו נעשתה בתחום שטח שימור חולי, בוצעה תכנית שיקום נופי של אזור שמורת טבע חולי, הכוללת טיפול לביעור צמחי שיטה כחלחלה ושיזרוע ש צמחיה מקומית. התוכנית בוצעה במשך 5 שנים והיא כלולה במסגרת מימון משותף של מקורות ונתג"ז.
 
לנחל שורק בוצע מתקן ניקוז גדול הכולל גביונים ומשתלב בסביבה הטבעית.

את הנחת הקו ליוותה מינהלת יעודית, שכללה את נציגי רשות המים ועובדי חברה מכלל התחומים – השברה, תפעול, ביצוע וניהול סיכונים. כולם יחד תרמו לקידום הפרויקט.

האתגר העיקרי עימו התמודדנו בחלק מהצינורות היה היפרדות בטון בצינורות "100 שיוצרו בתורכיה. החברה התורכית שלחה צוות לארץ ומעל לקילומטר צינור תת קרקעי  צופה מחדש (במשך כחצי שנה) באופן שאפשר עמידה בלוח הזמנים להפעלה.
בשנה הקרובה יתווספו לקו גם פירי בקרה באזור נחל שורק.

קו זה מהווה נדבך מהותי של מערכת המים הארצית. הפעלת הקו מאפשרת אמינות ותפעול נכון של אספקת המים ממתקני ההתפלה.

 

 

 

 


 

מכתב תודה


 

 


 


בדיקת קו ירקון מערבי בטכנולוגיית אל הרס רובוטית של חברת "Pure"- "פיור"

 

כתב: רפי שלמה, מנהל מחלקת אחזקת קווי ירקון, יא"מ דרום ירקון


במהלך חודש ינואר 2017 התבצע ביחידת דרום ירקון פרויקט ייחודי מסוגו, שבו חברה קנדית- "פיור", נשכרה על ידי "מקורות" לבצע בדיקה לאיתור נזילות בקו ירקון מערבי. זאת לצורך קבלת אינדיקציה לכשלים עתידיים בקטע שבין העיר חולון לאזור גרנות . מדובר בקטע קו באורך 36 ק"מ,  בקוטר 70". קו בטון דרוך SP-12  .
הבדיקה התבצעה בעקבות רצונה של "מקורות" לבחון את מצב הקו מבחינת חוזק ועמידות לשנים הבאות. בדיקות נוספות יבוצעו בהתאם לממצאים שיתקבלו.
לפרויקט קדמו מספר חודשים של הכנות מדוקדקות. ההכנות תרמו להצלחת הפרויקט המורכב, שעבר ללא תקלות או כשלים.
הבדיקה התבצעה בעזרת רובוט מיוחד בעל זרועות אלסטיות וגוף מפרקי באורך 3 מטר ובקוטר "8, אשר הוכנס לצינור מלא במים. הרובוט "זרם" עם זרם המים שבצינור תוך שמירה על מהירות זרימה עדינה במטרה למצות את הבדיקה .
כדי לוודא שהרובוט לא נתפס או נשאב למקום לא רצוי היה צורך בפריסת כוחות בשטח אשר עקבו אחר קצב התקדמות הרובוט מנקודה לנקודה - שמיעת תזוזות רובוט ע"י חיישנים מיוחדים שהותקנו על גבי המוצאים לאורך הקו.
לאורך מסלול ההתקדמות של הרובוט, היה צורך בסגירת חיבורי צרכן ובחסימת והסתעפויות בקו כדי שהרובוט לא יסטה ממסלולו. בסוף המסלול הוכנסה רשת ללכידת הרובוט ושליפתו החוצה.
במקרה והרובוט היה נתקע בדרך, או נשאב לאזור לא רצוי, או ממשיך בדרכו היה צורך בניקוז הקו, ירידה לתוכו וחילוץ ידני של הרובוט, דבר שנחשב לתסריט אימים אך ההערכות מבעוד מועד לכל תרחיש מנעה זאת והמשימה הצליחה באפס תקלות.
לאחר ניתוח הממצאים והפקת הדוח (בדצמבר 2017 ) הוחלט לבצע בדיקת אימות במקטעים הבעייתיים ביותר ע"י סריקתם באמצעות מכשיר מסוג פייפסקאנר. סריקה זו תתבצע בחודשים הקרובים ועל בסיס נתוני הפייפסקנר יוחלט על המשך בדיקה וטיפול בצינורות פגומים.
העבודה בוצעה ע"י מחלקת אחזקת קווי ירקון, יחידת אספקת מים דרום ירקון, בליווי הנדסי של דוד אביטל, מהנדס קווים ולירון אברמוביץ, מהנדס תפעול יא"מ דרום ירקון.
 צוות העובדים שביצע את העבודה פעל בנחישות ובמקצועיות רבה ובכך צלח את הפרויקט המורכב.

צילם: צוות אחזקת קווי ירקון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


לתגובות, כתבו אלינו | שלח לחבר | הדפס |
Share |
למעלה