סמנכ"ל חטיבת טכנולוגיה, מוטי שירי

חטיבת טכנולוגיה

זכייה שישית מתוך שמונה הגשות משותפות למקורות ושותפיה


כתבה: רחלי חדוות יחידת WaTech®, חטיבת הטכנולוגיה מקורות

 
מקורות באמצעות יחידת WaTech®, היחידה לחדשנות ויזמות בחטיבת הטכנולוגיה של חברת מקורות תומכת בחברות טכנולוגיות בהגשה לקולות קוראים שמממנת הרשות לחדשנות ומשרד האנרגיה במטרה לקדם את החדשנות הטכנולוגית במדינת ישראל. משרדי הממשלה מפרסמים קולות קוראים להגשת בקשות למימון הצעות מחקר והדגמות טכנולוגיות. הגשת ההצעות נעשית באמצעות מערכת מקוונת ומגישי ההצעות הן החברות המפתחות את הטכנולוגיה החדשנית.
מידי שנה פונות חברות למקורות בבקשה לתמיכה בהגשת ההצעות לקולות הקוראים, יחידת WaTech®  נענתה לכל החברות שפנו המספקות טכנולוגיה רלוונטית למקורות. ההצעות לשת"פ נבחנו על פי תרומתן למקורות בפרמטרים של מענה לאסטרטגית החברה, כדאיות כלכלית וחיסכון למקורות, מענה לרגולציה ומענה לצורך טכנולוגי המתפרסם מידי שנה ברשימת הצרכים המעודכנת של מקורות.
קול קורא מתקני חלוץ בתחום האנרגיה: מופץ על ידי משרד האנרגיה והמים ומאפשר הקמת מתקן הדגמה ראשון לטכנולוגיות חדשניות המביאות לחיסכון אנרגטי או לייצור אנרגיות ירוקות. קול קורא זה מממן כ- 50% מעלות הניסוי ואינו מחייב את חברת הטכנולוגיה בתשלום תמלוגים למדינה ועל כן תנאי ההגשה שלו הם הטובים ביותר.
קול קורא חברות ממשלתיות (רשות החדשנות): הופץ לראשונה על ידי הרשות לחדשנות ומעודד חברות טכנולוגיה להגיש הצעות מחקר בתמיכת החברות הממשלתיות. ניתן לזכות בקול קורא זה בכ-20%-50% מימון (עד 60% באזורי עדיפות לאומית). חברת הטכנולוגיה מתחייבת לתשלום תמלוגים למדינה במידה ותבוצע מכירה עתידית של המוצר שיפותח במסגרת הניסוי.

יחידת WaTech® גאה להציג את שש מתוך שמונה החברות אשר נגשו לקולות הקוראים השנה בתמיכתה של מקורות  וזכו במימון המבוקש:

  • CQM- חיטוי אלקטרוליטי למי רכז במתקני התפלה, ולמי קידוחים. זכייה בקול הקורא של רשות החדשנות
  • AQUAHD- טיפול במי שטיפת מסננים באמצעות מערכת הפרדה מתקדמת. זכייה בקול הקורא של רשות החדשנות.
  • ABI- הקטנת חיכוך בזרימה של מים בצנרת- זכייה בקול הקורא של משרד האנרגיה.
  • DATUMATE- מערכת מעקב מבוססת רחפנים, לפיקוח על עבודות תשתית. זכייה בקול הקורא של רשות החדשנות.
  • OFRA AQUA- טיפול בניטראטים של מי רכז בהתפלת מים מליחים, באמצעות אגנים ירוקים. זכייה בקול הקורא של רשות החדשנות.
  • AQWIND SOLUTIONS - טיפול בניטראטים בתמהיל של מי רכז בהתפלת מי ים ושל מי רכז בהתפלת מים מליחים, באמצעות אצות. זכייה בקול הקורא של רשות החדשנות.


סך התמיכות שהתקבלו עבור 6 הפרויקטים מכפיל את מתקציב המחקרים השנתי של מקורות, כך שמדובר בהישג משמעותי מבחינת משאבי המו"פ שיעמדו לרשותנו בשנה הקרובה.
בפעילות זו מושקע מאמץ רב על ידי יחידת WaTech® ושותפיה המקצועיים בחטיבת ההנדסה, חטיבת הטכנולוגיה וחטיבת התפעול במרחבים השונים , כמו גם תמיכה שוטפת של הלשכה המשפטית בחברת מקורות. מאמץ זה משתלם ומאפשר בחינה והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות.
בזכות התוכנית, החברות השותפות  נהנות מיצירה ופיתוח של ידע טכנולוגי, מחשיפה ומעבודה משותפת עם מכוני מחקר, תעשייה, אוניברסיטאות, ספקים, משתמשי קצה ולקוחות מאירופה, מיצירת מוניטין.
מידי שנה יחידת WaTech® מפיצה קולות הקוראים הרלוונטיים להגשה לאותה שנה. אנו מזמינים את הנוכחים מבית ומחוץ לנצל פלטפורמה חשובה זו המופצת באתר מקורות.

 

מערכת המים החמישית לירושלים: סטאטוס הקמת המקטע המזרחי

כתב: דיויד פינקס

העבודות להקמת המקטע מזרחי  בפרויקט המערכת ההחמישית לירושלים נמצאות בעיצומן
מנהרה (מיקי אלישע/לוטן מנור)
עד כה נכרו מעל כשבעה ק"מ מהמנהרה הראשית,בעוד כחצי ק"מ מתוכננת הגעת המכונה למפגש עם מנהרת הצד בשורק.
עם הגעת המכונה לשורק תבוצע הרחבה והסדרה של רדיוס המנהרה בנקודת המפגש כדי לאפשר את המשך פעילות הכריה והלוגיסטיקה ממנהרת הצד בשורק.
במקביל בקטע שהושלמה הכרייה יבוצעו עבודות להכנת התקנת הצנרת. 

צילום: טופליין


שדרוג ציוד מחשוב אישי למשתמשי "מקורות"

 

כתב: אלי כהן, מ"מ מנהל מחלקת תפעול ותמיכת משתמשים

מחלקת תפעול ותמיכת משתמשים  ביחידת מערכות מידע אחראית על רכש, תפעול ומתן תמיכה למשתמשי המחשב ב"מקורות" ביחד עם הרפרנטים למחשוב במרחבים.
כחלק ממגמת השיפור הטכנולוגי בחברה, לאחרונה רכשה מחלקת תפעול ותמיכה מאות התקני ציוד מחשוב אישי כגון: מסכים, מחשבים ותחנות רזות.
הרכש נועד לשפר את חווית העבודה של משתמשי המחשב במספר היבטים:

  • התאמת צגי המחשב לתוכנות שמיועדות לעבודה בתצוגה רחבה WIDE SCREEN - החלפת צגים ישנים בצגים של חברת LG בגודל 24 אינטש.
  • שיפור איכות התצוגה ורזולוציית המסך מאפשרים למשתמשים עבודה נוחה יותר במהלך שעות צפייה ממושכות מול המסך.
  • החלפת מחשבים ישנים במחשבי מיני (מחשבים בגודל פיזי קטן) המצוידים בזיכרון של 8 ג'יגה ובכונן קשיח בטכנולוגית  SSD  מהירה ועמידה יותר יאפשרו שיפור משמעותי בזמני תגובה בחוויית המשתמש.
  • מעבר לעבודה עם מערכת הפעלה WINDOWS 10  העדכנית ביותר לתקופה הנוכחית
  • החלפת תחנות רזות מדור ישן ברשת הבקרה בתחנות רזות עם מערכת הפעלה עדכנית ומוגנת יותר.

עד כה סופקו למטה ולמרחבים  500 מסכים שרובם הגדול כבר הוחלף בפועל.
כמו כן סופקו כ- 300 מחשבי מיני וכ- 190 תחנות רזות והוחל בהחלפתם בשבועות האחרונים.
כל זאת על מנת להקטין את כמות הציוד הישן ובכך לצמצם את כמות התקלות הנובעות בשל גיל הציוד. ההחלפות נעשות לפיכך על בסיס "ותק בשרות".
במהלך שנת 2019 מתוכנן להמשיך בהחלפת ציוד ובכך לשפר למשתמשי מחשב רבים נוספים  את חווית העבודה מול המחשב.


תרגיל סייבר להנהלת החברה
 

כתב: אודי רוט, מנהל מחלקת אבטחת מידע


במסגרת הגברת המודעות לסיכוני אבטחת המידע וסייבר והגברת מוכנות החברה לאירועי סייבר, התקיים בתחילת חודש אוקטובר תרגיל סייבר להנהלת החברה.
בתרגיל השתתפו חברי הנהלת החברה, נציגי יחידות שונות, נציגי מערך הסייבר הלאומי, וכמשקיפים, נציגי רשות המים.
אודי רוט, מנהל מחלקת אבטחת מידע, ונציג מערך הסייבר הלאומי, שימשו כמנהלת התרגיל. במסגרת התרגיל שנמשך שלוש  שעות, תואר מצב מדיני ופוליטי ששימש כרקע להתרחשויות. לצורך התרגול תוארו מצבים שעשויים להתרחש במציאות ושעבורם נדרש טיפול מתאים. האירועים בתרגיל התרחשו לפי סדר כרונולוגי מתגלגל ותגובות המתורגלים נבחנו ושימשו כרקע לתרחיש הבא.
האירועים כללו דילמות ניהוליות, דילמות תפעוליות, צורך בקבלת החלטות מול גורמי ממשלה ועוד. התובנות שהתקבלו במסגרת התרגיל ישמשו אותנו לשיפור התפעול, המוכנות לחירום והטיפול באירועי סייבר.

 

פיתוח אפליקציות בטלפונים חכמים לעובדי השדה

 

כתב: פיליפ מדניק - מנהל מחלקת מערכות מים

במהלך שנת 2018 נסתיימה הטמעתה של מערכת מסלול אצל כל הפקחים הגושיים בכל יחידות אספקת המים. כל קריאות המונים שבחברה (למעט אלו המתקבלות ממערכת קריאה מרחוק) מדווחות באמצעות המערכת המותקנת בטלפונים הניידים של הפקחים. בכך בא לסיומו פרק המסופונים הקשיחים אצל עובדי השטח של החברה.

השנה גם  נעשה שימוש מלא במודול של קריאות בקרה (קריאות ביניים) הנערכות מדי 4 חודשים בכל חיבורי הצרכן. בנוסף למשימה הבסיסית של בקרת הקריאה המופיעה בצג המונה והשוואתה מול הערך המשודר והמתקבל ממערכת ה-AMR, צורף למודול מסך בקרה תקופתית של המז"ח המותקן בחיבור. כל פקח גושי המבצע קריאת בקרה חייב לוודא ויזואלית כי המז"ח קיים וכי אין צנרת עוקפת מז"ח כמתחייב בתקנות בריאות העם ללא קשר לזהות מתקין/מתחזק המז"ח.

בחודשים האחרונים הושלמה מערכת לכיול מכשירי מדידה אצל דוגמי המים בכל שלושת הפרמטרים הרלבנטיים, כלור, עכירות והגבה. למערכת הניידת תמיכה במערכת משרדית שהושלמה גם כן. כזכור, דוגם מים, מחויב לבדוק ולתעד את תקינות מכשיר המדידה שלו הן בתחילת יום העבודה והן בסופו. 

לאור הביקוש הרב לקבלת יכולות גיאוגרפיות במכשירי הטלפון, בוצע מהלך מהיר של פתוח מערכת "מסלול קל" או "מסלול לדרג הניהולי". מערכת זו מאפשרת לכל בעל תפקיד לקבל את רשת המים והמיקומים הפונקציונאליים  ע"ג מסך GIS בטלפון. יכולת מיפוי זו כמו גם האפשרות לנווט אל המיקום הנבחר מסייעת לזהות קווי מים וכן שכבות של  ארגונים אחרים, בזק, רשות הטבע והגנים וכד'. בכוונתנו להרחיב יישום זה ולהוסיף מידע אודות המיקומים, תקלות על קווי  המים וכד'. 
        
במהלך השנה הקרובה מתוכננים פיתוחים חדשים,  בראש ובראשונה יומן תחנה  / מתקן. מערכת ניידת זו יחד עם מערכת משרדית, תבטל את הצורך במילוי גיליונות מתקן בכל ביקור תקופתי של פקח במתקן/תחנה. על הפרק גם פיתוח של דיווחי פחת מים מהשטח עצמו וכן אפשרות לתעד מסירת מידע לצרכן בכל הנוגע לסגירת מים.

במקביל לפיתוחים הרבים המוטמעים, מתקיים הליך מקביל של שיפור ושדרוג בתשתיות הטכנולוגיות עליהן "יושבות" מערכות המובייל ע"מ לשפור בצועים ולקבל יישומים יציבים יותר.

   
לתגובות, כתבו אלינו | שלח לחבר | הדפס |
Share |
למעלה